V úterý 11. srpna 2020 byl slavnostně otevřen severní obchvat Opočna, který odvede v rámci rozšíření strategické průmyslové zóny Solnice-Kvasiny z centra města tranzitní dopravu mířící od Hradce Králové a Jaroměře na Dobrušku. Město na obchvat čekalo přes třicet let, stavba první etapy přeložky silnice II/298 vyšla na 147 milionů korun s DPH.
Výstavbu obchvatu v délce 2,1 km začal oblastní závod SEVER provoz Hradec Králové společnosti M – SILNICE a.s. v březnu loňského roku. Stavba mimo jiné zahrnovala přeložky inženýrských sítí, okružní křižovatku U Jordánku, propustky, opěrnou zeď. Snížení hlukové zátěže zajistí protihlukové stěny v délce 776 metrů a 600 metrů dlouhý protihlukový val osázený dřevinami. Nepřehlédnutelnou součástí díla je železobetonová lávka pro chodce a cyklisty v délce cca 65 m vedoucí přes komunikaci obchvatu nedaleko stadionu.
„Dopravní zatížení měst a obcí v okolí průmyslové zóny Solnice-Kvasiny výrazně narostlo. Obchvat Opočna je jednou z důležitých staveb, které zklidní dopravu v zastavěných oblastech a podstatně zlepší životní podmínky a zvýší bezpečnost obyvatel, především dětí, které doposud musely chodit přes frekventovaný tah přetínající náměstí. Stavba je významná pro dopravu v celém regionu a mimo jiné pomůže lepší orientaci návštěvníků Opočna i Orlických hor.“ hodnotí přínos obchvatu hejtman Jiří Štěpán. Zrychlený průjezd po komfortní komunikaci ocení jistě všichni řidiči.
Provoz byl na novém obchvatu spuštěn ještě v den slavnostního zahájení. Po týdnu užívání byl ale obchvat z rozhodnutí Silničního správního úřadu v Dobrušce uzavřen, protože ze strany investora nebyl dokončen administrativní proces připomínkování dopravního značení. Dopravní značení bylo následně provedeno podle připomínek, 10. 9. proběhl kontrolní den, kde bylo konstatováno, že je vše v pořádku, ale rozhodnutí o zahájení provozu padlo až k 7. 10. 2020.
Pro úplnost dodejme, že stavba je součástí šestimiliardové investice státu a kraje do veřejné infrastruktury v zóně Solnice – Kvasiny, kde působí automobilka Škoda Auto. Investorem severní části obchvatu je Královéhradecký kraj, projekt po administrativní stránce zajišťovalo Centrum investic, rozvoje a inovací (CIRI). N financování stavby se kromě kraje podílelo i ministerstvo průmyslu a obchodu.