Obyvatelé Lišova a Štěpánovic se dočkali roky plánovaného obchvatu, který od úterý 15. července začal sloužit řidičům, kteří jedou velmi po frekventovaném tahu po silnici I/34 z Českých Budějovic směrem na Třeboň.
Obchvat dlouhý 9,5 km stavěl oblastní závod JIH, náročnou stavbu naši silničáři zahájili v únoru 2023 a po 29 měsících ji předali za účasti ministra dopravy Martina Kupky a dalších hostů slavnostně do provozu. Zvládli to se čtrnáctidenním předstihem oproti smluvnímu termínu.
Zdejší region je pro generálního ředitele ŘSD Radka Mátla, jak sám řekl, srdcovou záležitostí, protože na zdejší správě ŘSD začínal před lety svoji profesní kariéru. „Město a obec budou klidnější, krásnější, bezpečnější a řidiče potěší, až se tudy projedou bez častých dlouhých kolon. Na stavbě budou ještě v nejbližších čtrnácti dnech pokračovat dokončovací práce. Zajímavostí je, že v lese před Lišovem se nachází technická památka Locus perennis, jíž se říká Věčné místo – střed Evropy. Je to základní nivelační bod České státní nivelační sítě zřízený v roce 1877.“, uvedl mj. Radek Mátl.
Financování stavby, jejíž konečná cena je 1,15 mld. Kč bez DPH, šlo nejenom z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, ale téměř polovina nákladů byla hrazena také z prostředků Evropské unie.
Obchvat začíná na místě známém jako Klauda, kde navazuje na čtyřpruhovou silnici vedoucí od Českých Budějovic, vyhne se Lišovu a Štěpánovicím a končí u Vranína. Součástí stavby jsou dvě mimoúrovňové křižovatky – Klauda a Lišov, 9 mostů v celkové délce 232 m a dvě protihlukové stěny.
Nová přeložka silnice I/34 výrazně zlepší bezpečnost. Dosavadní úsek, který byl úzký a plný zatáček, neodpovídal nadměrnému provozu a stávaly se na něm často dopravní nehody. Obyvatelé Lišova a Štěpánovic si také oddechnou, dosud zde projíždělo kolem 15 000 aut denně.
Stavba v datech:
Investor: Ředitelství silnic a dálnic, s.p.
správa České Budějovice
Zhotovitel: M - SILNICE a.s.
oblastní závod JIH
Financování: SFDI, spolufinancováno EU
Projektová dokumentace:
Sdružení HBH/AF/LINK/GEOtest/SAGASTA/Pontex
Realizační dokumentace stavby:
M - PROJEKCE s.r.o.
Předání staveniště: 01.02.2023
Slavnostní zahájení: 02.02.2023
Uvedení do provozu: 07/2025
Předání stavby: 05/2026
Rozsah stavby:
Délka: 9 510 m
Počet stavebních objektů: 74
Počet mostních objektů : 9 (232 m)
Mimoúrovňové křižovatky: 2 – Lišov, Klauda
Protihlukové stěny: 2 (450 m)
Opěrné a zárubní zdi: 2
Vodohospodářské objekty: 7
Přeložky plynovodu: 3
Elektro objekty: 10
Úpravy ostatních komunikací:
silnice II. tříd: 3 (1 544 m)
silnice III. tříd: 3 (514 m)
místní komunikace: 3 (610 m)
polní a lesní cesty: 10 (10 288 m)
provizorní komunikace: 6 (1 228 m)
V rámci stavby bylo přesunuto obrovské množství materiálu – cca 800.000 m3 zeminy či horniny, ze kterých se budovaly násypy a budoucí komunikace.
Geologie daného území je poměrně složitá a různorodá. Je tvořeno pískovci, slepenci a jílovci. Skalní horniny, tvořené převážně různorodými vysoce metamorfovanými horninami, granulity, vystupovaly k povrchu v různých částech a ztěžovaly tak výstavbu objektů napříč celou stavbou.
Nejnáročnější byla těžba zářezu v km 1,0 – 1,4. Na některých místech dosahovaly horniny takové tvrdosti, že je nebylo možné rozpojit standardními hydraulickými kladivy, ale musely být použity trhaviny. Takto bylo rozpojeno až 125 000 m³ horniny třídy III.
Nejhlubší zářez dosahuje až 16 metrů, nově vzniklé svahy bylo nutné zpevnit ocelovými sítěmi, a to horolezeckým způsobem.
Pro vybudování budoucích komunikací bylo použito téměř 430 000 m² asfaltového pojiva. Pro realizaci a pokládku konstrukčních vrstev vozovky jsou používány nejmodernější technologie v podobě 3D navádění. Vytvoří se 3D mapa vozovky a moderní finišery poté už jedou podle navigace, která neustále měří, kde se stroj nachází a podle toho automaticky upravuje výšku a sklon pokládaného asfaltu. Silnice je tedy rovnější, kvalitnější, dochází k optimálnímu použití množství materiálu.
Součástí výstavby obchvatu bylo 9 mostů v celkové délce 232 metrů, včetně třípolového mostu přes Miletínský potok, který měří 72 metrů. Tyto mosty jsou důležité pro překonání místních terénních nerovností a vodních toků. Jsou založeny plošně nebo hlubinně na velkoprůměrových pilotách. Stavba mostů vyžadovala přesnou koordinaci a využití moderních stavebních technologií. Obchvat prochází rybníkářskou oblastí, pod silnicí je tak 12 kilometrů drenáží, které odvádějí spodní vodu.
Pro odvod přebytečné vody z vozovky bylo ručně položeno 50.000 kusů silničních žlabů.
Velký důraz byl kladen na minimalizaci dopadů na okolní přírodu, proto byly některé práce prováděny mimo období hnízdění ptáků a jiné citlivé činnosti.
V dané lokalitě byl zjištěn výskyt čtyř druhů obojživelníků – kuňky obecné, ropuchy obecné, skokana štíhlého a skokana zeleného, k jejich ochraně jsou zabudovány trvalé žabozábrany. K ochraně obojživelníků byly v průběhu výstavby rozmístěny dočasné zábrany v délce 4 kilometrů.
V rámci vegetačních úprav bylo vysazeno téměř 30.000 keřů a stromů a vyseto 400 000 m² nového trávníku.











