Upravit stránku

Opočno se dočkalo výstavby obchvatu díky stavbě „Přeložka komunikace II/298 Opočno v rámci projektu Rozšíření strategické průmyslové zóny Solnice – Kvasiny a zlepšení veřejné infrastruktury v Královéhradeckém regionu“, která byla poklepem základního kamene slavnostně zahájena 2. dubna 2019.
Doprava v Opočně významně narostla před několika lety, v návaznosti na rozvoj automobilky v nedalekých Kvasinách. Kamiony zásobující tamní továrny jezdí do zóny několika trasami, jednou z nich je i cesta přes Opočno. V úzkých ulicích kolem náměstí průjezdy asi 500 těžkých kamionů denně už napáchaly značné škody, domy na náměstí mají popraskané omítky.
Podle smlouvy z loňského srpna měla výstavba obchvatu začít v říjnu a skončit do prosince 2019, avšak kvůli zdlouhavému výkupu pozemků se termíny zhruba o půl roku posunuly. Nově má být hotovo do srpna 2020.„Problémy nebyly ani tak s cenou jako se složitým dohledáváním vlastníků. Řada pozemků měla více dědiců. Vykupovali jsme třeba čtyři metry čtvereční, další pozemek měl 34 dědiců,“ popsala peripetie při přípravě stavby Jana Jiráňová z krajského Centra investic, rozvoje a inovací (CIRI), které projekt připravovalo. Některé vlastníky museli úředníci hledat až za hranicemi. Než vše dali dohromady, další vlastníci zemřeli a bylo třeba počkat na výsledek dědických řízení.
Spolu s částkami za vykoupené pozemky a za administraci 2,1 kilometru dlouhé stavby cena prvního úseku obchvatu činí cca 145 milionů korun. Ze 75 procent ji kraji uhradí ministerstvo průmyslu a obchodu z peněz, které stát slíbil na rozvoj průmyslové zóny Solnice -Kvasiny, část finančních prostředků poskytne také CzechInvest.
V celém úseku budované přeložky II/298 dojde k vybudování železobetonového přemostění cyklostezky na Dobrušku dlouhého zhruba 60 metrů. „Přesto přesuneme zhruba 100 tisíc kubíků zeminy, 40 tisíc ve výkopech a 60 tisíc v násypech. Měl by zde vzniknout  protihlukový val dlouhý 600 metrů a více než 700 metrů protihlukových stěn,“ uvedl při slavnostním poklepu základního kamene výkonný ředitel společnosti M – SILNICE a.s. Ing. Zdeněk Babka.
Realizaci stavby zajišťuje oblastní závod SEVER, provoz Hradec Králové. Přípravné práce začaly již v březnu, předcházel jim podzimní archeologický průzkum, který lokalizoval tři místa v trase budoucího obchvatu, která by mohla skrývat cenné archeologické nálezy. Archeologický dozor zajišťují pracovníci Muzea a galerie Orlických hor. V polovině března byla odkryta dvě z lokalizovaných míst. Jedno žádné poklady nevydalo, na druhém místě se nalezlo 30 objektů. A třetí místo zatím čeká na odkrytí.
Stavební práce pokračují rychlým tempem a krajina kolem Opočna již dostává nový ráz.